· 

Groente prut

Er is niets lekkerder dan een heerlijk bord gevuld met een lekkere en gezonde warme maaltijd. Ik vind het zelf erg leuk om te spelen in de keuken, door verschillende groentes bij elkaar te gooien, en te experimenteren met kruiden. Afgelopen maand moest ik iedere dag naar het ziekenhuis voor mijn moeder die net een nieuwe knie heeft, en ik zorgde dan voor een warme lekkere maar vooral gezonde maaltijd met smaak. Want ziekenhuis voer, het is gewoon niet te doen. Een van de maaltijden die ik voor haar maakte was groente prut. Eigenlijk was het iedere dag groente met wat vlees maar je moet je beestje toch een naam geven.

 

 

Wat heb je nodig voor mijn groente prut:

·         1 courget

·         2 tomaten (tros tomaten zijn toch het lekkerst)

·         Blad spinazie

·         Ongeveer 100 gram champignons

·         Kipfilet (ongeveer 250 gr.)

·         Olie (ik gebruik de knoflook variant)

·         Peper en zout

·         Gemalen knoflook (of 1 vers teentje)

·         Sambal

·         Patata’s brava’s kruiden

Heb je alles? Dan kunnen we gaan beginnen

Als eerste maak ik alle groente schoon en klaar voor gebruik.
Ik begin met de courget. Ik was hem, snijd hem door de helft en dan in dunne plakjes. En ja, de hele courget. Dan de champignons, ik was of bostel ze niet! Ik haal de steel er uit en haal het bovenste velletje er af. Je zult merken met hele verse champignons lukt dit niet. Maar na een dag of 1, 2 gaat dit heel makkelijk. Daarna snijd ik ook deze in plakjes. Dan de tomaat, wassen, doormidden en de zaden en het vocht er uit. Daarna snijd je deze in blokjes. En even de blad spinazie wassen. Ik heb een kleine zak gebruikt.
Dit leg ik per groente soort in bakjes. En dan is het tijd voor de kip. Ik haal heerlijk alle witte stukken en bloed plekjes eraf, en dan snijd ik de kip in blokjes. Over de kip doe ik wat peper en zout en wat knoflook en een klein beetje sambal. De sambal is alleen voor de smaak. Niet om het pittig te maken, maar dat mag natuurlijk wel.

Doe ongeveer 1 eetlepel olie in de pan en steek het vuur aan. Als de olie goed warm is voeg je eerst de kip toe en bak je deze goud bruin. Dan voeg je de courget en de champignons toe. Even aanbakken. Vervolgens de tomaat en de spinazie, en dan op gevoel de patata’s brava;s kruide. Ik denk dat ik ongeveer 2 thee lepels gebruikt heb. Wederom gaat het weer om de smaak. Dan is het een kwestie van alles gaar bakken. En klaar is kees.

 

Ik heb de helft mee genomen naar het ziekenhuis en de andere helft bewaard voor mijn eigen maaltijd. Maak je het alleen voor jezelf? Doe dan alles door de helft. Of bewaar het voor een dag later 😊

 

Nu hoor ik je denken, knie operatie en spinazie… dat mag toch niet?!?! Dat dachten wij ook, dus we hebben het nagevraagd. Het “Je mag geen spinazie bij een bot breuk” is achterhaald. Het schijnt zelfs te helpen bij het herstel! Helemaal top dus!

Reactie schrijven

Commentaren: 0